انواع اسپرینکلر آتش نشانی

در این مقاله از ایمن تک درباره انواع اسپرینکلر آتش نشانی تلاش کرده ایم تمامی اطلاعات مفید برای شما را جمع آوری کنیم و با خواندن این مقاله با انواع مختلف اسپرینکلر ها آشنا شوید ، سیستم اطفای حریق اسپرینکلر آتش نشانی یکی از موثرترین و کم هزینه‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های اطفای حریق است. با نصب سیستم اسپرینکلر آتش نشانی در واقع ما یک آتش نشان تمام وقت استخدام می‌کنیم تا از جان و دارایی ما در مقابل خطرات آتش سوزی محافظت کند. پس با ایمن تک همراه باشید تا با انواع اسپرینکلر آشنا شویم.

در نظر داشته باشید برای خرید اسپرینکلر آتش نشانی از ایمن تک می توانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید . 

 

انواع اسپرینکلر آتش نشانی

اسپلینکلر ها از نظر نحوه عملکرد و نوع واکنش و طریقه نصب به دسته های زیر تقسیم می شوند:

اسپرینکلر آتش نشانی ایستاده یا قائم
اسپرینکلرهای اسپری کننده
اسپرینکلر پایین زن
اسپرینکلر دیواری
اسپرینکلر واکنش استاندارد و واکنش سریع
اسپرینکلر آتش نشانی مخفی
اسپرینکلرهای پوشش گسترده (Extended Coverage)
اسپرینکلرهای زود اطفا کننده واکنش سریع (ESFR)
اسپرینکلرهای (CMSA)
اسپرینکلرهای مسکونی

1- اسپرینکلرهای اسپری کننده

پرکاربردترین نوع اسپرینکلرها هستند که متشکل از انواع بالازن، پایین زن و دیواری هستند اسپری کننده از نظر نوع واکنش به آتش سوزی دو نوع هستند. واکنش استاندارد و واکنش سریع.

اسپرینکلرهای اسپری استاندارد برای اغلب کاربردها و شرایط مختلف امکان نصب و کاربرد دارند.

2.اسپرینکلر پایین زن

اسپرینکلری است که بصورت عمودی نصب شده اما دفلکتور آن به سمت پایین بوده و در هنگام فعال شدن، جریان آب بعد از خروج از اوریفیس مستقیما به سمت پایین حرکت می‌کند. بعد از برخورد به دفلکتور، بصورت پروفایل پاشش نیم کره بر روی آتش اسپری می‌گردد

اسپرینکلرهای پایین زن یکی از پرکاربردترین اسپرینکلرها در سیستم‌های کنترل و اطفای آتش سوزی است. این اسپرینکلرها نیز همانند سایر اسپرینکلرهای اسپری کننده، از نظر سرعت واکنش به حوادث آتش سوزی، به دو نوع واکنش استاندارد و واکنش سریع تقسیم می‌گردند.

نوع خاصی از اسپرینکلر پایین زن، اسپرینکلر مخفی (concealed) است. اسپرینکلر مخفی برای جاهایی کاربرد دارد که جنبه‌های زیبایی شناسی و معماری خاص بنا اجازه نمی‌دهد که اسپرینکلرها به طور واضح نمایان باشند. بناهای تاریخی، ساختمان‌های لوکس، هتل‌ها و فرودگاه‌ها از جمله این ساختمان‌ها هستند.

3.اسپرینکلر دیواری

نحوه نصب این اسپرینکلر به صورت افقی و بر روی دیوار می باشد و دارای دفلکتور خاصی است، به گونه ای که با فعال شدن اسپرینکلر دیواری بیشتر آب به روبرو پرتاب می شود اما مقداری از آب نیز به دیواری که اسپرینکلر بر روی آن نصب شده نیز پاشیده می شود.

4.اسپرینکلر واکنش استاندارد و واکنش سریع

برخلاف باور عموم اسپرینکلرهای واکنش استاندارد به دلیل داشتن گواهی استاندارد به این نام معروف نشده‌اند. بلکه حساسیت آنها نسبت به اسپرینکلرهای واکنش سریع کمتر بوده و دیرتر فعال می شوند. یعنی همه اسپرینکلرها می‌توانند گواهی استاندارد داشته باشند اما “واکنش استاندارد” نباشند.

مبنای تشخیص اسپرینکلر ها واکنش استاندارد از واکنش سریع پارامتر Response Time Index یا RTI می باشد. این شاخص برای اسپرینکلرهای واکنش سریع کمتر از 50 و برای اسپرینکلرهای واکنش استاندارد بالای 80 قرار دارد. اگر عامل حساس به حرارت اسپرینکلر، حباب شیشه ای حاوی مایع منبسط شونده باشد، حباب شیشه ای واکنش سریع، باریکتر از واکنش استاندارد طراحی می شود. (معمولا 3 میلیمتر قطر برای واکنش سریع و 5 میلیمتر در حباب واکنش استاندارد)

5.اسپرینکلر آتش نشانی مخفی

امروزه با توجه به افزایش استفاده از آب افشان در تمامی مکان ها و همچنین حساسیت افراد بر روی حفظ زیبایی محیط، استفاده از آبپاش های مخفی به شدت افزایش یافته است. این مدل درون یک قاب مخصوص کار شده اند. این نوع به صورت عقب رفته نصب می گردند و قاب آنها هم سطح با سقف می باشد.

6.اسپرینکلر آتش نشانی ایستاده یا قائم

اسپرینکلر های ایستاده بصورت پاشش آب به سمت بالا و به سمت یک منحرف کننده مقعر و به صورت اسپری چتری شکل عمل می کنند و برای پوشش مناطق خاص و جلوگیری از جمع شدن یخ و بقایای موجود در سر، انحراف دهنده نصب می شود. اسپرینکلر های ایستاده در جایی نصب می شوند که انسداد با پوشش تداخل ایجاد کند و در سیستم های لوله خشک با دمای انجماد مواجه شوند.

7.اسپرینکلرهای (CMSA)

طبیعت آتش به گونه‌ای است که بعد از شروع آتش سوزی به سرعت گسترش می‌یابد. در آتش سوزی‌های بزرگ، دمای محیط به حدی بالا می‌رود که حجم آب کم با قطرات ریز هیچ تاثیری روی آن ندارد. قطرات ریز آب قبل از رسیدن به مرکز آتش، بخار می‌شوند.

در صورتی که درشت‌تر بودن قطرات آب شانس عبور از گرادیان حرارتی در بخش فوقانی آتش سوزی را افزایش داده و می‌توان به خاموش شدن و کنترل آتش سوزی امید داشت.

اسپرینکلرهای CMSA دقیقا به همین منظور طراحی و تولید شده‌اند. این اسپرینکلرها با مجهز بودن به یک دفلکتور (بخش پخش کننده جریان) ویژه، قابلیت پاشیدن قطرات درشت آب بر روی آتش سوزی را دارند.

این اسپرینکلرها نیز همانند اسپرینکلرهای ESFR در محیط‌های پرخطر مانند انبارهایی که احتمال وقوع آتش سوزی‌های بزرگ وجود دارد، استفاده می‌شوند.

اسپرینکلرهای CMSA نیز همانند اسپرینکلرهای ESFR از مساحت پوشش دهی کمتری نسبت به اسپرینکلرهای اسپری کننده برخوردارند. به طوری که در تصرف کم خطر برای سازه‌های غیر مسدود کننده، حداکثر 130 فوت مربع را پوشش می‌دهند.

8.اسپرینکلرهای مسکونی

محیط‌های مسکونی یکی از حادثه خیزترین محیط‌های از نظر آتش سوزی هستند.

هرساله حدود 80% از آتش سوزی‌ها در محیط‌های مسکونی اتفاق افتاده و حدود 80% از مرگ و میر افراد در حوادث آتش سوزی در این محیط‌ها اتفاق می‌افتد.

مرگ افراد در اثر آتش سوزی به علت استنشاق گازهای سمی و حرارت بالا رخ می‌دهد. در محیط‌های مسکونی به دلیل وجود مبلمان، پرده، فرش و… آتش به سرعت گسترش یافته و در حدود 5 دقیقه به مرحله flashover می‌رسد.

در این مرحله هر چیز سوختنی بدون تماس با آتش نیز شعله ور شده و شروع به سوختن می‌کند. آشنایی با انواع اسپرینکلر آتش نشانی

همچنین فولاد ساختمانی در دماهای بیش از 400 درجه به تدریج مقاومت خود را از دست می‌دهد. یعنی با گسترش آتش و نزدیک شدن به نقطه فلش اوور، هرلحظه امکان فروریختن ساختمان وجود دارد. در حقیقت یکی از دلایل اصلی فروریختن ساختمان‌های بلندمرتبه (چه سازه فلزی و چه بتنی) همین مورد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + = 10